19 Mei 2008

mari mengumpat..keje kita..


hamba dtg lg dialam maya..baru balik dr bosnia..bkn cr bohsia..bangang betul korg ni..

Sering kali kita mendengar suara-suara sumbang memperkatakan tentang personaliti orang lain. Mengkritik semahu-mahunya. Tetapi dalam pada yang sama, dia tak sedar yang personalitinya jugak sebenar jauh lebih teruk dari apa yang dia perkatakan kepada orang lain.Contohnya mereka yang mencela orang lain lantaran gagal mendidik anak.." Tengok tu anak si polan binti si polanah... anak macam hantu raya.. berkepit dengan jantan tuh.. berkepit dengan jantan nih.. hisss.."Tetapi secara sedar atau tidak... sebenarnya anaknya sendiri 2 X 5.. bahkan kadang-kadang lagi teruk. Inilah yang berlaku... ramai di antara kita sibuk mengkritik orang... orang tu teruk lah.. orang ni tak bagus lah... dia tu macam tu lah... dia tu macam ni lah... sedangkan dirinya sendiri lebih teruk dari mereka yang dia umpat.Sepatutnya... daripada sibuk dok perkatakan tentang orang lain... adalah lebih baik diperuntukkan masa untuk menisbah diri... buat muhasabah diri... cuba lihat kelemahan diri sendiri..., agar dapat dibaiki."Biasalah... kekadang bukan kita saja nak cari kelemahan orang lain... tapi secara automatik nampak kelemahan orang lain"Memang tak dinafikan... kekadang memang kita ternampak kelemahan orang lain... So apa perlu kita buat.. sekiranya kita mampu untuk memberi nasihat silalah beri nasihat secara berhadapan... Bukan di belakang... atau sekiranya tak mampu... ambil apa yang kita nampak tu jadikan sempadan.... agar kita tidak melakukan perkara tersebut. Bukannya mensensasikan kelemahan orang lain.Dulu kalau nak mensensasikan cerita pasal kelemahan orang lain perlu mencari pasangan.. jumpa kat mana-mana... selalunya belakang rumah.. sambil cicah-cicah buah pelam.. Sekarang dah tak perlu... boleh call jerk... tak pon sms... nak best lagi.. tulis dalam majalah, blog, forum... or kalau nak ramai yang tahu.... boleh call rancangan-rancangan TV.. atau radio yang sediakan slot mengumpat!..Begitu juga halnya dengan politik tanah air mutakhir ini... penuh di dada-dada akhbar, dalam TV, radio... bunyinyer semacam jerk.. Derhaka, kurang ajar dan sebagainya. Tetapi dalam masa yang sama mereka tak sedar bahawa mereka juga sebenarnya seperti apa yang mereka katakan itu. Cuma bezanya... ckp tak serupa bikin..hari ni kwn,esok musuh..esok musuh,akan dtg kawan..nama pun politik..


hamba lihat mereka bukan tak phm erti perjuangan,tapi cuma tak memahami..nasib baik tak jd mcm pakatan pihak pengkhianat..hamba rasa terkilan bl mereka permainkan sultan hamba..lepas tu asik nak mengumpat ttg kerajaan hamba..tak pernah nak bersyukur..dhlah duk di negara tercinta,klu rase hebat baliklah ke uganda..tp itulh hakikatnya,..tak pernah puas dgn apa yg ada..agenda hanya utk bls dendam..elo..ni bukan WWE..terpulglah pd mereka..jgn tuan/puan yg menyokong indrapura terikut mcm mereka..pengkhianat bangsa..klu ikut gak..sah semuanya dah kena liwat..best ke liwat?...hah!kantoi klu jwb...hamba nak rilek jap dgn makcik leha...terbang dulu....

3 ulasan:

Mozeck berkata...

Kurangnya pendedahan mengenai perjuangan bangsa pada mereka-mereka ni perlu ditangani. Harap Ketua Pemuda ataupun bakal ketua kena ambil tindakan sewajarnya. Bertelagah sesama sendiri kalau untuk kebaikan tak salah... kena ada batasannya. Kalau nak masuk WWE susah tu, apa kata buat pertandingan congkak ke... Ok le tu!!!

pelangi petang berkata...

btul kata jebat, ramai tabiat orang kita lebih suka jaga tepi kain orang..tapi tak sedar kain sndri yang da koyak..mengata orang smpi terlebih sudah..mengata orang ye ye ahhh jer..tapi diri sndri lagi tak betul..apepun yang pnting sbnrnye sblm ckp cermin diri sndri dlu, perbaiki diri sndri sblm nak ckp ttg orang lain..JAGA DIRI HIASI PERIBADI..

Tanpa Nama berkata...

Salam,
Mengumpat itu tok guru PAS kata harus...mengumpat benda yang betul tak apa Kot?.Kalau tidak semua surat khabar kat negara ini kena banned pulak nanti pasai haram mengumpat...blogger kadang kala serba salah untu memikirkan!.Cuma mamak kurang faham... Jebat ini pendehaka kah?atau pembela bangsa?.Wassalam.

Mamak Penang.